Een onderzoek invullen… hoe nuttig is dat? 2017-08-01T15:16:27+00:00

Project Description

Een onderzoek invullen… hoe nuttig is dat?

Zowel binnen de consumentenmarkt als binnen de zakelijke markt word ik steeds meer geconfronteerd met de vraag om een bijdrage te leveren middels een onderzoek. Onderzoeken naar klant- of medewerkerstevredenheid; markt-, reputatie- of imago-onderzoek; overheid-, gemeente-, school-, studieonderzoeken en nog vele andere mogelijke enquêtes waarvan ik vaak niet weet wat het nut is van zo’n onderzoek.

Ook word ik, met het invullen van zo’n onderzoek, doodgegooid met mooie beloftes zoals: cadeaubonnen, laptops, gratis winkelen en zelfs het aanbod van een buitenlandse reis.

Het invullen van zo’n onderzoek kost ook bijna geen ‘tijd’ wordt er gesuggereerd. Oké, 2-3 minuten is acceptabel maar 45 minuten………! Dit kwam ik laatst tegen bij een onderzoek wat betrekking had  op overheidsvraagstukken. Uiteraard haak ik dan af!

Waarom nog invullen? En voor wie? En waarom?

Als het doel van dit onderzoek voor mij niet duidelijk is en mijn bijdrage aan dit onderzoek niet wordt gebruikt om processen binnen de desbetreffende organisatie te verbeteren, dan wil ik er niet meer aan meewerken. De meeste onderzoeken hebben vaak alleen maar ten doel om het resultaat(cijfer) te vergelijken met het vorige jaar en/of te voldoen aan allerlei ISO-voorwaarden, jaardoelstellingen of andere beloftes waar organisaties niet veel beter van worden. Of wordt het onderzoek gebruikt om meer persoonlijke informatie over mij te vergaren voor andere doeleinden……?

Zonde van het invullen en zonde van de energie en tijd die het kost om dit soort onderzoeken in te vullen!

Wanneer zou ik wél een onderzoek willen invullen?

Het deelnemen aan een onderzoek heeft voor mij alleen maar zin als ik het gevoel heb dat het mij motiveert en dat dit bijdraagt aan- of een meerwaarde heeft op een of meer van de volgende onderwerpen:

  • Organisatie (Strategie & Beleid, Processen, Financiën, HRM, ICT)
  • Marketing & Verkoop (Klantenkennis, Productkennis, Concurrentiekennis, Marktcommunicatie)
  • Cultuur (Leiderschap, Samenwerking, Communicatie Intern, Ondernemerschap)
  • Operatie (Resultaatgericht, Efficiency, Vakmanschap, Klantcommunicatie)
  • Concurrentiekracht (Toegevoegde Waarde, Klantfocus, Marktkennis, MVO, Innovatie)

Daarnaast wil ik concrete feedback hebben van wat de organisatie doet met mijn resultaten en mijn op- en/of aanmerkingen. Ik vind het fijn om te weten wat mijn bijdrage nu uiteindelijk heeft opgeleverd.

01-08-2017
Toine Philippa
Director, CGAdvies | Strategic Partner

Toine Philippa

Director CGAdvies | Strategic Partner
Toine begeleidt al jaren organisaties naar het klantgericht ondernemen.

Contact Informatie

Adres:
Wattbaan 51, Nieuwegein

Telefoon:
030 662 4283

E-mail:
info@trigon.nl

Neem contact met ons op!